Center för vindkraft planeras i Norrland

Foto: Kent Larsson

Piteå, Luleå, Sorsele, Arjeplog och Storuman nämns som tänkbara platser när man ska bygga världens första centrum för forskning och tester av vindkraft i kallt klimat. De fem norrlandskommuner hoppas nu alla att få anläggningen.

– Vi söker efter en plats med 90 procents sannolikhet för nedisning varje år och en hygglig medelvind på cirka 7 m/s på 100 meters höjd. Anläggningen ska ligga relativt nära en flygplats och ha vägar som tål tunga transporter, säger Matthias Rapp, ordförande för Svenskt Vindkraftstekniskt Centrum (SWPTC).

Tillsammans med Vindforsk och Power Circle har SWPTC på Chalmers i Göteborg tagit fram en förstudie som visar vad som behövs för att kunna bygga ett testcentrum för vindkraft i kallt klimat i Sverige.

Arbetet går nu in i sin andra fas. Där ingår bland annat kostnadsberäkningar och marknadspotential. Man ska alltså se över hur många av världens vindkraftstillverkare som skulle kunna ha ett intresserade av att komma till norra Sverige för att testa sina turbiner.

Arjeplog har redan ett välkänt testcentrum för bilar i kallt klimat. Varje vinter tar sig ingenjörer och testförare från hela världen till Arjeplog för att testa sina bilar i det svenska vinterklimatet och nu hoppas Matthias Rapp på en liknande utveckling för vindkraften:

– Tanken är att vi ska hitta en plats där vi kan bygga ett antal stabila bottenplattor och dra fram el. Sedan får tillverkarna forsla sina torn och turbiner till platsen och sätta upp dem för tester.

Det finns också planer på ett antal mätmaster framför kraftverken samt en byggnad som ska inrymma arbetsplatser, konferensrum och rum för övernattning.  – Kanske kommer vi även att bygga några vindkraftverk som ska stå där permanent och generera intäkter, säger Matthias Rapp.

Det finns ännu ingen kalkyl på vad hela projektet skulle kosta. – Det vet vi inte i nuläget, men en gissning kan ligga på 15 miljoner om vi bara bygger testplattor. Till detta kommer de operativa kostnaderna, säger Matthias Rapp.

Inte heller vilka som ska bli huvudmän för projektet är i nuläget klart. Tanker är att arbetet i projektets andra fas bland annat ska ta fram förslag på huvudmän, ägare och finansiering.