Volkswagen satsar på elektrisk mobilitet

Volkswagens elbil e-up. Foto: VW

Volkswagen-koncernen har ställt in siktet på att bli världsledande inom elektrisk mobilitet. Mångmiljardinvesteringar görs i ny teknik och 70 000 medarbetare har utbildats på eldrift.

– Vi startar i precis rätt tid. Vi elektrifierar alla fordonsklasser, och därför har vi det som krävs för att göra Volkswagen-koncernen till den främsta biltillverkaren, i alla avseenden, inklusive elektrisk mobilitet, före 2018, säger Martin Winterkorn, chef för Volkswagen-koncernen.  

Winterkorn menar vidare att eldrivna bilar utgör en mycket viktig byggsten för att kunna förverkliga de ambitiösa klimatmålen och att det är laddhybrider som har den största marknadspotentialen. Till en början med, kommer det att finnas 14 el- eller hybriddrivna modeller från koncernens märken 2014. Winterkorn understryker att Volkswagen har placerat elektrisk mobilitet ”i centrum för koncernen”. – Vi har utvecklat vår know-how om elbilar och batterisystem vid våra egna komponentfabriker. Vi har rekryterat 400 toppexperter på eldrift och utbildat snudd på 70 000 medarbetare inom utveckling, tillverkning och service om denna nya teknik vid vad som är bilbranschens största eldriftsutbildning någonsin.

Volkswagen-koncernen investerar mer än 60 miljarder kronor per år i forskning och utveckling. En stor del går till att utveckla teknologier och komponenter för elektrisk mobilitet – mer än till något annat område.

En viktig faktor för att kunna rulla ut elektrisk mobilitet snabbt och effektivt för alla olika märken och bilsegment, är de modulära verktygssystemen som redan från början är konstruerade för montering av elektriska drivlinor. Produktionsanläggningarna i Bratislava, Puebla, Wolfsburg, Leipzig och Ingolstadt kan nu på ett flexibelt sätt svara upp mot nya krav när de dyker upp, och kan sänka både vikt och kostnader genom att använda sig av beprövade komponenter.

Winterkorn menar att alla som tar sitt miljöansvar på allvar går ett steg längre. – Vi måste ha ett övergripande synsätt och en vittomfattande strategi när det gäller mobilitet – från energiproduktion via utveckling, tillverkning, försäljning och användande av bilar, hela vägen till återvinning. Vårt tydliga mål är därför att med hjälp av holistiska, moderna mobilitetskoncept inta en ledande ställning.

I höst lanseras koncernens första elbil, Volkswagen e-up, på den svenska marknaden. Genom ett samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up och koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar.

Samarbetsavtalet innebär att de som köper en elbil från Volkswagen Group Sverige (Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda och Volkswagen Transportbilar) även erbjuds att teckna ett elavtal med O2 om vindandelar i ett vindkraftverk som är etablerat på Fallåsberget i Gästrikland. Vindandelarna är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris.