SJs tåg drivs av vindkraft

Foto: SJ

SJ anses som det grönaste varumärket i Sverige. Över 1000 svenskar röstade fram SJ bland 86 kända varumärken inom åtta branscher.

– Det känns bra att vår konsekventa miljöprofil uppskattas, säger kommunikationsdirektör Helga Baagøe.

Varumärkesföretaget Differ har undersökt ”Sveriges Grönaste Varumärke” för femte gången. Över 1000 personer från hela landet, i åldrarna 15-74 år, har fått bedöma miljö- och hållbarhetsarbetet hos 86 företag inom branscherna dagligvaror, kläder, bilar, el, transport, resor, snabbmat och apotek. SJ koras som vinnare, för tredje gången, sedan Differ inledde sin undersökning 2008.

– Drygt 40 procent av våra resenärer väljer tåget av miljöskäl och 6 av 10 säger att de valt bort bilen och flyget någon gång de senaste två åren för miljöns skull. Vi har ett starkt grönt varumärke och vårt hårda arbete för att öka punktligheten gör att fler vill välja våra tåg och bidra till ett hållbart samhälle, säger Helga Baagøe.

Bland allmänheten är det välkänt att SJ tidigt började arbeta aktivt med miljöfrågor. Sedan 1994 drivs alla SJs tåg av 100 procent förnybar energi från vatten- och vindkraft. Alla resor är märkta med ”Bra Miljöval”.

SJ arbetar just nu med att sammanställa SJ-resenärernas Lilla Gröna, Sveriges första reseguide till upplevelser med miljöprofil. Reseguiden kommer att släppas både i tryckt form och som nedladdningsbar pdf senare i vår.

– Miljö specifikt, men framför allt hållbarhet ur ett bredare perspektiv, är viktigt och vi är säkra på att tåg är framtidens hållbara resesätt. Vi har precis tagit beslutet att bygga om våra SJ 2000-tåg för 3,5 miljarder för att passa framtidens resande. Det är ett spännande hållbarhetsprojekt som kommer att förbättra både tillförlitlighet, punktlighet, komfort och samtidigt minska tågets energiförbrukning, säger Helga Baagøe.