Nordens största ellager testas i finska Södervik

Ellagret, som är beläget intill solkraftverket i Södervik, skall balansera eldistributionen och jämna ut tillfälliga konsumtionstoppar. Foto: kredit, Landis - Gyr

Möjligheten att lagra el blir allt viktigare nu när energin produceras i stor utsträckning med hjälp av sol- och vindkraft. Ellagring används också i allt större skala i Finland, vilket är föga överraskande med tanke på att Europas största oexploaterade litium-fyndighet ligger i Kaustby i västra delen av landet.

Sedan augusti 2016 testar Helsingfors stads elbolag Helen Nordens största ellager tillsammans med stamnätsbolaget Fingrid.

Ellagret i Södervik har kapacitet att för närvarande lagra elen från Helens solkraftverk i Södervik (340 kWp) och Stensböle (850 kWp). Ellagret består av 15 000 litiumjonbattericeller. Den nominella effekten är 1,2 megawatt och energikapaciteten 600 kilowattimmar. I princip fungerar ellagret på samma sätt som batteriet i en mobiltelefon eller laptop, skillnaden är bara att ellagret består av väldigt många battericeller.

Ellagret är tillverkat i Norditalien och transporterades till Finland i maj land- och sjövägen. Som bäst utförs de sista installationerna, och ellagret tas i drift inom den närmaste tiden. Litiumjonbattericellerna i ellagret är tillverkade av Toshiba och representerar dagens mest avancerade teknik. Ellagret levererades till Helen av Landis+Gyr.

Ett syfte med ellagret, som är beläget intill solkraftverket i Södervik, är att balansera eldistributionen och jämna ut tillfälliga konsumtionstoppar. När elproduktionen är stor, men efterfrågan liten, lagras el i lagret. När efterfrågan ökar kan man ta ut el ur lagret.

– Mellanlagringen hjälper oss att anpassa elproduktion och -förbrukning till varandra, berättar utvecklingschef Juha Karppinen på energibolaget Helen till tidningen Hufvudstadsbladet.

När mängden sol- och vindenergi ökar blir den här typen av el ett viktigt användningsområde för ellagret.

- Pilotprojektet är treårigt och vi vet ännu inte helt var den största nyttan kommer att finnas, tekniskt och ekonomiskt. Det klarnar efterhand, säger Karppinen till Hufvudstadsbladet.

Enligt Hufvudstadsbladet har Finland i princip redan en fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier, European Battery Technologies i Varkaus.

Fabriken på 10 000 kvadratmeter grundades 2010 men gick tre år senare i konkurs efter att ha gått på förlust sedan starten. 2015 köptes fabriken av en amerikansk teknologiinvesterare men någon verksamhet har ännu inte kommit i gång.

Företagets vd Jalal Saidikramov sade dock till Kauppalehti härom veckan att målet är att starta batteritillverkningen igen inom kort, med sikte på att möta det ökande behovet från bland annat elbilsindustrin. För European Batterys del har problemet varit avsaknaden av en stabil partner, till exempel en elbilstillverkare, som skulle ge ett tillräckligt och jämnt flöde av beställningar.

Enligt Mikko Pihlatie på finländska forskningscentralen VTT härstammar många uppfinningar inom batteriteknologi från Europa, även om tillverkningen är marginell här. Elon Musk har sagt sig vilja revolutionera elmarknaden med sitt ellagringssystem för hemmabruk, Powerwall, men enligt Pihlatie är lösningen inte särskilt originell.

- Elon Musk är bra på konceptmarknadsföring, men har egentligen inget teknologiskt försprång, säger han.

Pihlatie tror att Finland och Vasa kan vara lockande när Tesla ska slå fast etableringsort för sin nya, europeiska Gigafactory (se artikeln intill). För Vasa talar bland annat närheten till Europas största oexploaterade litium-fyndighet i Kaustby, 140 kilometer ifrån.

Ellagret, som är beläget intill solkraftverket i Södervik, skall balansera eldistributionen och jämna ut tillfälliga konsumtionstoppar. Foto: kredit, Landis + Gyr