Två nya medlemmar i OX2:s ledningsgrupp

Bild: Unsplash

Katarina Grönwall tillträder tjänsten som Chief Communications Officer och Sofia Brax som Chief People Officer. 

OX2 har under 2021 tagit ytterligare steg för att bli en ledande leverantör av vind- och solkraft. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market, har utökat sin portfölj och etablerat sig på nya marknader. Bolaget har nu utsett två nya medlemmar till ledningsgruppen som kommer att vara viktiga för bolagets fortsatta tillväxtresa.

Katarina Grönwall tillträder tjänsten som kommunikationsdirektör. Katarina har varit kommunikationsdirektör för Skanska-koncernen och delägare på Hallvarsson & Halvarson. Hon innehar för närvarande tjänsten som kommunikationsdirektör för Sweco-koncernen. Katarina tillträder sin tjänst senast i januari 2022.

– Jag är stolt och glad över att kunna meddela att Katarina Grönwall börjar på OX2. Katarina är en välkänd och respekterad kommunikatör och ledare. Hennes gedigna erfarenhet från stora, projektfokuserade organisationer kommer att vara mycket värdefull för OX2. Katarina är en mycket värdebaserad ledare som passar bra i vår ambition att ta en aktiv roll i samhället och den pågående energiomställningen, säger Paul Stormoen, VD på OX2. 

– OX2 tar sig an en av vår tids största utmaningar och tillhandahåller förnybar energi samtidigt som bolaget skapar fördelar för både miljö och investerare. Jag ser fram emot att ta med mig min erfarenhet till ett växande, nynoterat, men redan internationellt, företag, säger Katarina Grönwall.

Sofia Brax har en omfattande erfarenhet av att utveckla människor och organisationer utifrån ett högre syfte. Hon var HR-chef, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Lindex i mer än åtta år. Som konsult har hon varit med och utvecklat många olika företag i olika branscher. Sofia Brax började på OX2 i maj 2021.

– Sofia tillför värdefulla insikter och kompetens om våra viktigaste resurser - våra människor. Jag är verkligen glad att ha henne ombord för att stödja vår tillväxt. Hennes erfarenhet av att utveckla företag och varumärken inifrån är en mycket värdefull tillgång för oss, säger Paul Stormoen, VD, OX2.

– Det som lockade mig till OX2 är att företaget grundades i syfte att bidra till en av vår tids största utmaningar. Det syftet har attraherat den bästa kompetensen på marknaden och har främjat en tillväxtkultur, både för företaget och för individen, säger Sofia Brax.