Mötesplatsen för dig inom Vindenergibranschen, nov, 23 2017
Senaste Nytt

Taxi Stockholm sätter in ytterligare trettio elbilar

Taxi Stockholm har köpt in trettio elbilar av märket Renault Zoe. Foto: Eerland Jacobsen-Taxi Stockholm
Taxi Stockholm har köpt in trettio elbilar av märket Renault Zoe. Foto: Eerland Jacobsen-Taxi Stockholm
Publicerad av
Markku Björkman - 27 okt 2017

Taxi Stockholm har som övergripande miljömål att senast 2025 kunna erbjuda en fossilfri transporttjänst. Som en del i vägen dit kommer nu trettio nyinköpta elbilar att börja rulla på stadens gator.

Taxi Stockholm har sedan tidigare ett femtontal elbilar i sin flotta och har gjort tidigare satsningar på fordon som drivs med etanol och biogas. 

– Vi har en bit kvar till vårt mål men nu tar vi vårt nästa steg för att komma dit, säger Dimitrios Faniadis, styrelseordförande i Taxi Stockholm.

Vägtrafiken står för en stor påverkan på miljön i Sverige. I Stockholm rör det sig om ungefär två tredjedelar av kväveoxidutsläppen, 40 procent av klimatutsläppen och 90 procent av utsläppen av partiklar. Det är något som Taxi Stockholm vill förändra.

– För taxibranschen är nyckeln till att minska miljöpåverkan valet av vilken bil man kör. För att ta vårt ansvar för att sänka utsläppen och har vi därför köpt in trettio elbilar av märket Renault Zoe. Det är en mindre bil som kommer att fungera i många men inte alla kundsituationer. Det är ett sätt att utmana våra kunders och vår egen uppfattning om vad som är en taxibil när det gäller storlek och kapacitet, säger Johan Lagerhäll, vd för Taxi Stockholm.

Den stora utmaningen har varit att hitta ett fossilfritt alternativ som fullt ut uppfyller kundernas krav på storlek och komfort och samtidigt har rimlig räckvidd och laddningstider för taxitrafik. Och detta till ett pris som är fullt gångbart för alla åkerier.

– Vi har länge haft som målsättning att få in fler elbilar i vår taxiflotta. Nu har vi kommit en liten bit längre på väg, men för att satsningen ska få riktig fart är det viktigt att infrastrukturen utvecklas på de platser där vi finns. Det finns till exempel alldeles för få laddstationer i Stockholmsområdet i dagens läge. Här är de politiska besluten avgörande, säger Johan Lagerhäll och tillägger:

– Dessutom måste biltillverkarna kunna erbjuda utsläppsfria bilmodeller där prestandan står i relation till den ekonomiska risk det innebär för åkarna att investera i en elbil.

– Det är glädjande att Taxi Stockholm tar det här steget och införskaffar ett större antal elbilar av mindre modell och därmed tydligt är med och bidrar till en hållbar omställning. Det är detta som behövs. Tillsammans med vår satsning på laddgator har förutsättningarna klart förbättrats för denna typ av investeringar men självklart måste vi intensifiera utbyggnaden. Mellan 15 000 och 25 000 publika laddplatser kommer att behövas i Stockholm till 2030, för att klara Trafikverkets elbilsprognoser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd Stockholms stad.

Annons